BCdirect is in 2005/2006 ontwikkeld als Webshop met gecombineerd TYPO3 CMS. De website werd ontwikkeld naast het inmiddels al enkele jaren draaiende albesteld.nl. BCdirect werd ontwikkeld als “Multishop platform”, een systeem waarmee vanuit één database verschillende sublabels en webshops konden worden aangestuurd. Vanuit de BCdirect multishop zou later ook albesteld.nl en mogelijk diverse andere bijvoorbeeld categorie georiënteerde webshops opgezet, ingericht en bijgehouden worden. De filosofie die heden ten dage breed gebruikt wordt in e-commerce, denk aan bijv. Coolblue e.a. had ik derhalve in 2005 reeds herkend en omarmd.
BCdirect staat voor Bedrijven & Consumenten Direct wat duidt op snelle levering en direct service naar bedrijven en consumenten. BCdirect werd mijn nieuwe paradepaard op gebied van Telecom, Navigatie, Hardware en Kantoorartikelen. Dankzij een voor die tijd modern en vooruitstrevend design, een technisch zeer doordacht en uitgewerkt concept en volledige integratie van leveranciers zou BCdirect iedere vorm van groei aan kunnen. Dankzij de multishop werd ik in staat gericht om separate webshops op te zetten voor bijv. Telecom, Navigatie, Kantoorartikelen of juist specifiek voor Bedrijven of Consumenten. Voordelen van een multishop platform zijn legio. Allereerst het enorme management en beheersvoordeel van een dergelijke backoffice maar het marketingvoordeel naar de bezoeker toe zijn ook erg belangrijk.
Dankzij de integratie van CNet rich content aan de webshop konden de producten op de website eenvoudig en compleet verrijkt worden met gestandaardiseerde en dus herkenbare rich content. Dat zorgde voor een uniforme uitstraling dankzij het feit dat voor ieder product de juiste afbeelding, goede omschrijving en technische informatie voorhanden waren. Real-time voorraadcheck bood de bezoeker 24×7 en 365 dagen per jaar actuele voorraadinformatie van het bekeken/gekozen product. Bij voorraad wist de bezoeker dat snelle levering gegarandeerd was. Dankzij het e-ordering systeem dat in het “multishop platform” ingebouwd was konden producten automatisch via het web worden ingekocht bij de gewenste distributeur. De geïntegreerde tools om volledig automatisch delen van het productassortiment gereed te zetten voor spiders van bijvoorbeeld Kieskeurig, Kelkoo en anderen waren in die tijd onmisbaar voor het aantrekken van nieuwe klanten.
Wat betreft design, look & feel, gebruiksmogelijkheden voor zowel bezoeker als beheerder was dit systeem zijn tijd ver vooruit. Het technisch concept zou in de moderne tijd nog behoorlijk volstaan. Helaas leverde de ontwikkelaar een wanprestatie met dit project waardoor dit project eind 2007/begin 2008 door mij offline is genomen. BCdirect en het multishop platform kwamen na lang uitstel wel live maar kwamen nooit goed tot hun recht. Belangrijkste knelpunt voor mij was de geboden snelheid welke het gebruiksgemak voor de bezoeker deed kelderen, juist een kernwaarde waar ik mij altijd op richt. Daarnaast beleef de ontwikkelaar met tal van essentiële technische functies in gebreke en bleken zij uiteindelijk niet in staat dit op te lossen.
Na beëindigen van dit project werd het oude albesteld.nl uit 2003 weer de belangrijkste webshop al kon die webshop in technisch opzicht niet meer wedijveren aan de vooruitgang in 2008. BCdirect heb ik eind 2008 opnieuw ingezet nadat ik een nieuw, succesvol, multishop platform / ERP/CRM en e-commerce systeem had aangeschaft. De focus heeft sinds die tijd voornamelijk op albesteld.nl gelegen en minder op BCdirect.