albesteld.nl is in maart 2003 de start van mijn ondernemerschap als naamgever van mijn bedrijf. Een pakkende url voor een webshop waar de vraag “al besteld?” in verwerkt is. 2003, dit was nog het ware e-commerce pionieren. Webshops waren er al wel maar nog niet in grote getale en slechts weinigen professioneel en met volledige toewijding geleid. In die tijd deden webshops nog nauwelijks de moeite om klanten met klantenservice of klantgerichtheid te bieden. Het prijsargument was in die tijd vooral het argument om online te kopen. Een tijd ook waarin webshops nog een schimmig en kleinschalig imago hadden.
Aan de slechte klantenservice die ik met regelmaat reeds ervaren had tot 2003 zoals het ontbreken van klantenservice, het negeren van garantie, het niet bereikbaar zijn of het ontberen van enige retourmogelijkheid wilde ik een einde maken. Ik wist dat ik het anders en beter kon doen dan enkele op dat moment bestaande bedrijven en besloot de stap te wagen om mij volledig in te zetten in de opbouw van een webshop bedrijf.
In eerste instantie begonnen met een eenvoudig webshop software pakket, dat kon in dei tijd nog, met een beperkt aantal producten op gebied van Telecom & abonnementen en Digitale Camera’s. Een beperkt aantal producten van tussen de 250 – 300 welke handmatig moesten ingevoerd en bijgehouden. Het begin verliep stormachtig, de klanten wisten albesteld.nl online te vinden en stelden ook het afhalen erg op prijs. Al snel bleek de noodzaak van de stap naar een meer geautomatiseerd webshop systeem met betere mogelijkheden voor productopmaak, orderverwerking en afhandeling.
Belangrijke kanalen om klanten te trekken zoals bijvoorbeeld Kieskeurig, Kelkoo en Tweakers bestonden al. Anderen zoals Elcheapo, Pricewatch en Nieuw.nl zijn inmiddels weer verdwenen. Later kwamen daar nieuwe namen bij zoals Vergelijk, Beslist en anderen. Deze kanalen maakte ik met albesteld.nl veelvuldig gebruik van en leverde veel bestellende bezoekers op.
Door de jaren heen is de tegenwerking vanuit distributeurs, importeurs en fabrikanten verandert in een meer coöperatieve houding. Van regelrechte tegenwerking en frustratie van het proces naar oogluikende goedkeuring of gedogen tot volledige instemming en ondersteuning vanuit de distributeurs en aanverwante partijen. Een treffend voorbeeld is de vertegenwoordiger van een distributeur van Bruingoed en Witgoed die mij in 2004 of 2005 bij een bezoek onomwonden te kennen gaf dat er voor e-commerce geen toekomst was. E-Commerce, dat was een tijdelijk iets, iets waar deze distributeur niet aan ging meewerken. Einde gesprek wat mij betreft dus. Gelukkig waren andere partijen niet zo halstarrig.
Uiteindelijk is albesteld.nl uitgegroeid tot een landelijk bekende website op gebied van Telecom, Navigatie, Bruingoed, Witgoed, Grijsgoed, Hardware en Software en Kantoorartikelen. Vanuit een volledig geautomatiseerd systeem werden continue rond de 50.000 producten online up-to-date gehouden. Actuele en adequate product, prijs en voorraad informatie waren voor albesteld.nl van doorslaggevend belang om de klant op juiste en correcte wijze vooraf van informatie te voorzien. Daarnaast was de webshop gecombineerd met een uitgebreid CMS dat de mogelijkheid bood ook veel andere zinvolle informatie over albesteld.nl of de aangeboden producten en procedures te bieden. Om de klantenservice en beleving helemaal te vervolmaken was een compleet klant support portaal ingericht met een uitgebreide bibliotheek van antwoorden op veel voorkomende vragen, achtergrondinformatie en nuttige tips over winkelen op internet. Dit alles verzameld in een uitgebreide Kennisbase met een handige Q&A voor het geven van stapsgewijze oplossingen en een klantvriendelijk ticketsysteem. Goede informatie vooraf, snelle en goed bereikbare klantenservice met duidelijke antwoorden en op de klant toegesneden service waren de peilers van albesteld.nl.
*de afbeelding is van de webshop albesteld.nl uit 2003, de eerste maatwerk gemaakte webshop welke ik in gebruik nam. Meer afbeeldingen volgen nog, ook van het modernere albesteld.nl